Emir Dubaju zatwierdził plan rozbudowy lotniska Al Maktoum

Emir Dubaju zatwierdził plan rozbudowy lotniska Al Maktoum Pierwotne plany emiratu zakładały ukończenie pierwszego etapu budowy lotniska w połowie obecnej dekady. Na przeszkodzie stanęła jednak epidemia wirusa COVID-19, a także spowolnienie gospodarcze kraju spowodowane niskimi cenami ropy naftowej pod koniec poprzedniej dekady. Ponadto na 2020 rok zaplanowana była wystawa Expo, która była dla Dubaju priorytetem....
29/04/2024 09:05   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
demar 2024-05-06 16:43   
demar - Profil demar
@lysypiotr76: „To tylko słowa” – jak mawiają dżentelmeni: we’ll see.

Audyty wewnętrzne są przecież zakończone, NIK i prokuratura robi swoje (przykład Orlenu pokazuje, że już można), audyty zewnętrzne to zawsze problem (każdy woli zarobić przy tak dużej inwestycji jako wykonawca, a nie audytor).

Natomiast jestem przekonany, że duży port lotniczy na zachodnim Mazowszu powstanie i to przed rokiem 2040 (jak pisałem wielokrotnie dla mnie to ciągle „wcześniej” niż „później”). Rząd ma dzisiaj podstawowy problem – jak rozkręcić inwestycje (w tym rządowe) z bardzo słabego poziomu poniżej 17% (w stosunku do PKB np. dwa lata temu) do co najmniej średniej unijnej (czyli obecnie ok. 22% PKB), a jeszcze 10-15 lat inwestycje w Polsce były na poziomie średniej unijnej (i rozbudowy wielu portów lotniczych były prowadzone jednocześnie, do tego setki km dróg szybkiego ruchu, itd.). I ten powrót do inwestycji trzeba wykonać szybko (góra rok, dwa).

Komponent lotniczy CPK nie jest tutaj priorytetem (bo choćby WAW, WMI, KRK, WRO, itd.), ale szybkie koleje i drogi już tak (a ile km linii kolejowych oddano do użytku w ciągu ostatnich kilku lat?). Wybory zarówno w 2024 i te w 2025 niestety będą tylko przeszkadzać w szybkim uruchomieniu dużej inwestycji (ktoś chce brać na siebie np. nieuniknione przymusowe wykupy gruntów?), ale rok dobrze wykorzystany na ulepszenie tak dużego projektu (gdy już złapał jakieś cztery lata opóźnienia) to tylko zysk.

Proponuję zatem dobrze wykorzystać najbliższy rok, może zrobić megalotnisko na nowo, może nawet wrócić do nazwy centralnego portu lotniczego, a budowę setek km zwykłych linii kolejowych zostawić w PKP PLK zamiast na siłę integrować to w CPK.
lysypiotr76 2024-05-05 01:14   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
@demar: To tylko słowa. Za chwilę wybory europejskie, więc słowa pełnomocnika są mało istotne. Mają uspokoić nastroje, bo przeciwna strona wyciągnie CPK w kampanii .
A tutaj obecnie rządzący mają same porażki. Największym jest audyt. A raczej jakiś kabaret z tym związany. Źle rozpisane , z nieodpowiednim budżetem. Takie mam wrażenie, że nie chodzi o audyt , a raczej o znalezienie jakichkolwiek dowodów na przekręty byłej kadry . Były przetargi na 4 audyty dotyczące poszczególnych komponentów . I wszystkie unieważniono. Potem pan Lasek tłumaczył, że część zrobią we własnym gronie. Tu jest zero transparentności.
Podsumowując, nie ma audytu, wszystko stoi w miejscu. Od kilku miesięcy nie wychodzą z CPK żadne oferty przetargowe związane z samym CPK jako lotniskiem, wyłącznie dotyczą bieżącej działalności firmy np. przeglądy techniczne budynków czy ....deratyzacja.. Jest tylko gra słowna między obecnymi władzami spółki a byłymi.
demar 2024-05-04 13:13   
demar - Profil demar
@lysypiotr76: "Tak więc budowa CPK raczej zostanie zawieszona". Naprawdę? Oficjalne stanowisko nowych władz ustami pełnomocnika jest takie: "terminal CPK się właśnie projektuje, cała infrastruktura airside się projektuje, wszystkie prace cały czas się toczą".

Problem jest z terminem, bo nawet konsultanci zakontraktowani jeszcze przez poprzedni zarząd CPK mówią wprost, że najszybszym realnym terminem wybudowania fazy 1.1 komponentu lotniczego CPK jest II połowa 2032 roku. Generalnie w ciągu 6 lat prowadzenia prac związanych z CPK projekt załapał jakieś 3-4 lata opóźnienia w stosunku do pierwotnych, mocno optymistycznych założeń z roku 2017.

I teraz za to opóźnienie stary zarząd CPK chce zrzucić winę na nowy, a nowy pyta wprost o co chodzi, bo przecież realia są takie jakie są.
Do tego dochodzi faktycznie klapa informacyjna obecnie rządzących...

Ale moim zdaniem zielone światło dla CPK (lub CPL) od nowej władzy już jest.
Do tego widać, że w wielu obszarach następuje istotne przyśpieszenie, aby rok 2033 nie zmienił się np. w 2035, czy nawet 2039.
Chodzi głównie o komunikację wiarygodnych terminów, a mogą być mniej więcej takie (plus minus rok, czy dwa):
2032 - linia szybkich kolei Łódź - Warszawa
2033 - zakończenie budowy zakresu fazy 1.1 komponentu lotniczego CPK/CPL
2034 - szczyt ruchu na Okęciu, w setną rocznicę otwarcia
2035 - zakończenie odbiorów CPK/CPL, pierwsze pilotażowe komercyjne operacje lotnicze, kolejowa trasa Y łączy Wrocław
2036 - przeniesienie większości operacji LOT-u na nowe lotnisko
2037 - lotnisko Okęcie zmienia swój status, wszystkie operacje dużymi samolotami (>150 pax, >75 MTOW?) trafiają na inne lotniska
lysypiotr76 2024-05-03 22:44   
lysypiotr76 - Profil lysypiotr76
Prezes PPL już kilka razy powiedział, że Okęcie będzie rozbudowane( start w 2026) i od 2029/30 będzie w pełni przepustowości na poziomie 30 mln pax rocznie. Tak więc budowa CPK raczej zostanie zawieszona, będzie czekała na zielone światło rządzących. No chyba że zmieni się władza i powrócą zwolennicy CPK do władzy.

Od czasów jesiennych wyborów parlamentarnych nastąpiła kompletna klapa informacyjna obecnie rządzących. Pis wyznaczyło megalomanie opartą na wielkich inwestycjach infrastrukturalnych, PO zupełnie odwrotnie , państwowego minimum które ogranicza wkład państwa w inwestycję.

Lata po 2030 roku to raczej lata pełnego wykorzystania Okęcia. Wszak prognozy przewidują że mniej więcej w tym okresie Warszawa i okolice będą obsługiwały ok.45 mln pasażerów. Dodając rozbudowany Modlin co jest więcej niż prawdopodobne, nie sądzę by obecnie rządzący zdecydowali na zielone światło dla CPK. No, chyba co już napisałem zmieni się władza. Ta raczej odpuści temat, próbując w mniej lub bardziej nieudolny sposób przekonać społeczeństwo do swojej decyzji.
demar 2024-04-30 13:10   
demar - Profil demar
@krzysiekl: „a my nie możemy mieć nowego lotniska (…)” - ale o co chodzi? Przecież ostatnie tygodnie tylko potwierdzają sens budowy CPK i w zasadzie prawie nikt już oficjalnie nie mówi o wycofaniu się z projektu CPK. Jedno się zmienia na pewno: terminarz budowy CPK.

Ale w sprawie DWC terminarz też się zmienił i to o wiele bardziej. Pierwsza droga startowa była tam gotowa już w 2007 roku. Cały port miał być gotowy operacyjnie w 2017 roku. Na dużo ponad 100 mln pax. Aktualnie ta decyzja oznacza budowę portu na 130 mln pax do roku 2034. W zależności jak liczyć możemy pisać o opóźnieniu rzędu 15-20 lat. I to w kraju posiadającym ogromne zasoby wolnej gotówki, z liniami Emirates mającymi we flocie ok. 250 samolotów szerokokadłubowych i z portem DXB obsługującym przed pandemią prawie 90 mln pax rocznie. Planowanie portu DWC na docelowe 260 mln pax to około trzykrotne zwiększenie przepustowości w stosunku do wyniku DXB z roku 2019.

A co w sprawie CPK planowanego nawet na ok. 100 mln pax po roku 2060? Przecież te plany to pięciokrotne zwiększenie przepustowości w stosunku do Okęcia z roku 2019. Trzeba tylko zejść z planami w średnim terminie na ziemię. Kto jeszcze w zeszłym roku pisał, że termin 2027 na zakończenie budowy fazy 1.1 CPK jest realny to po prostu bujał w chmurach. Przecież nie ma jeszcze ani zatwierdzonego projektu budowlanego, ani przymusowego wykupu gruntów (co będzie po prostu trudne i czasochłonne). W zatwierdzone koncepcji z 2017 okres budowy był szacowany na około 7 lat, wcześniejsze plany CPL (nawet te z 2010 roku) mówiły o 7-8 latach, co jest bardzo racjonalne, a światowe przykłady potwierdzają, że trudno tak dużą inwestycję zbudować w 3-4 lata.

Innymi słowy jeśli projekt, wykup gruntów i inne sprawy formalne uda się zrealizować do końca 2025 roku i budowa rozpocznie się w 2026 to jej zakończenia należy oczekiwać gdzieś ok. 2032-33. Potem rok czy dwa na odbiory, testy, próby, synchronizację z infrastrukturą kolejową (może będzie już gotowa trasa Y), drogową, itd. i mamy już 2035. Przeniesienie większości operacji z Okęcia mogłoby się zatem zakończyć chwilę potem, może gdzieś 2036-39? Czyli np. dwa lata po planowanym przeniesieniu operacji Emirates na DWC, mimo, że DWC w ograniczonym zakresie działa już kilkanaście lat, a w miejscu CPK jest na razie zielone pole.

Innymi słowy w porównaniu do DWC to nasze plany CPK są dużo bardziej ambitne (pięciokrotny wzrost vs trzykrotny wzrost), my budujemy od zera, a u nich wiele już zbudowano. Do tego Emirates przynoszą spore zyski, mają zamówionych ponad 300 samolotów bezpośrednio w producentów (czyli najtaniej), a u nas LOT zaliczył w ostatnich latach jakieś 3 mld zł straty i ma dokładnie zamówionych zero samolotów bezpośrednio u producentów.

A do okresu 2035-39 należy zapewnić przepustowość na WAW, WMI i może jeszcze kilku okolicznych lotniskach. Jeśli zapewnienie tej przepustowości będzie kosztowało mniej niż roczne odsetki od kapitału wymaganego do zbudowania komponentu lotniczego CPK to i tak się to wszystkim opłaci.
solokhumbu 2024-04-30 12:21   
solokhumbu - Profil solokhumbu
Ponieważ tym się różnią Emiraty od Polski, że tam już jest przepotężna linia, która stale się rozwija.
A u nas są fantamorgany ex. junty pisowskiej o potędze, o wstawaniu z kolan. Oraz dane, wg których w 2023 z RDO poleciało 350k pax. Nie poleciało? Ojej, czyżby jednak dane, które chciał mieć pis, były zafałszowane?
krzysiekl 2024-04-30 06:37   
krzysiekl - Profil krzysiekl
a my nie możemy mieć nowego lotniska na 34mln tylko jakieś absurdalne i drogie rozbudowy Okęcia, z perspektywą, że po kilku latach i tak nowe lotnisko będzie potrzebne:/
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy