Raport: I półrocze 2023 r. na największych lotniskach w Polsce

Raport: I półrocze 2023 r. na największych lotniskach w Polsce I półrocze 2023 r. w polskich portach lotniczych należy bez wątpienia zaliczyć do udanych. Przekroczenie wyników pasażerskich z 2019 r. dotyczyło wszystkich miesięcy w tym okresie roku z wyjątkiem lutego. Od tego momentu miesięczne wzrosty były coraz wyższe. W marcu wyniosły 2,6 proc., w kwietniu 4,2 proc., w maju 5 proc., aby w czerwcu osiągnąć 9,1 proc. Oczywiście nie...
08/08/2023 10:00   
Komentowanie dostępne dla zalogowanych użytkowników
demar 2023-08-12 22:50   
demar - Profil demar
@krzysiekl: nie chce mi się wierzyć, że „Okęcie jest drogie bo się dusi”.

Okęcie musi zarobić na utrzymanie swojej infrastruktury, która jak na duże lotnisko po prostu kosztuje dużo. I to jest sedno sprawy, natomiast wiele inwestycji zostało już zamortyzowanych i brak jest większych kosztów kapitałowych. Okęcie ma też ciągle spore rezerwy rozwoju pod względem zwiększenia liczby pax rocznie, na pewno znacznie większe niż obecnie (bez dodatkowych inwestycji) ma WMI, KRK czy WRO.

Inwestor prywatny jeśli ma włożyć swoje miliardy w inwestycję szacowaną na 50 mld to będzie chciał zapewnić sobie spory zwrot z kapitału. I dlatego CPK to będzie drogie lotnisko. Wystarczy porównać ile kosztują opłaty za autostrady budowane przez GDDKiA (czyli państwo) a ile kosztują fragmenty A1, A2, czy A4 obsługiwane przez prywatne firmy. Tutaj działa po prostu ekonomia i rynek. Państwo natomiast może utopić miliardy w inwestycji tylko dlatego, że politycy tak zechcieli zrobić, czego przykładów w ostatnich latach jest mnóstwo.
krzysiekl 2023-08-10 11:55   
krzysiekl - Profil krzysiekl
@demar,
mądry inwestor wie, że lepiej mieć standardowe (jak na Polskę) ceny i więcej klientów (linii lotniczych) niż wysokie ceny i mało kto będzie latał poza LOT i kilkoma liniami sieciowymi bo inni uciekną do rozbudowanego Modlina ;) albo Radomia.
oczywiście jest możliwe, że projekt będzie przeprowadzony błędnie i źle. Jednak gdy piszę, że CPK jest potrzebny to dokładnie to mam na myśli. To, że może być zaprojektowany źle, wykonany źle, źle zorganizowany to już inna kwestia.

W każdym razie Okęcie jest drogie bo się dusi. Na CPK będzie odwrotnie, będzie dużo miejsca, wolnych slotów. przy dużym ruchu koszty też na jednego pasażera będą niższe.
Część kosztów CPK powinna zostać pokryta wpływami ze sprzedaży obszaru jaki zajmuje lotnisko Okęcie (przynajmniej jego części, gdyby jednak miało pozostać w okrojonej wersji np. jako lotnisko aeroklubu i GA)
demar 2023-08-10 10:20   
demar - Profil demar
@krzysiekl: „Ceny na CPK powinny być nieco niższe niż na Okęciu” naprawdę? Wiele wskazuje na to, że będzie dokładnie odwrotnie. Jeśli inwestor prywatny ma mieć udziały w inwestycji szacowanej nawet na ok. 50 mld zł to sam koszt kapitału (odsetki) trzeba liczyć na 3-5 mld rocznie. Do tego oczywiście spłata rat, koszty stałe, koszty zmienne (energia, personel) itd.
To nie będzie tanie. CPK może być nawet dwa razy (lub więcej) droższe per pax niż Okęcie.

Polski podatnik już sponsoruje tą budowę poprzez zwolnienie od podatku od nieruchomości (weszło w życie 1.1.2022). I tego typu elementów finansujących CPK przez całe społeczeństwo będzie więcej. Bo chodzi o to, aby CPK nie było aż tak drogie.

Tanie linie są dlatego takie, że szukają tanich lotnisk. W Polsce przychody per pasażer tanich lotnisk (np. WMI) mogą być nawet poniżej 30 zł, a poziom 35-40 gwarantuje już zyski. Lotniska duże, przesiadkowe (typu Okęcie) muszą mieć przychody na poziomie znacznie większym (powiedzmy 50-80 zł na pasażera). Jeśli CPK ma być dwa razy droższe to trzeba pisać o np. 150,- zł od pasażera i to może być dużo dla tanich linii, choć pewnie i tak będą korzystać.

Tutaj trzeba wrócić do wstępnego projektu terminala CPK i powtórzyć kwestie choćby osobnego pirsu dla tanich linii. Dlaczego tego nie ma w projekcie? Tanie linie albo wiele charterów nie wymaga np. skomplikowanej sortowni i rozdzielni bagażu.
krzysiekl 2023-08-09 19:10   
krzysiekl - Profil krzysiekl
CPK ma sens tylko jako lotnisko dla wszystkich linii. Nie ma znaczenia czy będę hubowe czy nie.
Kluczowa jest lokalizacja lotniska, integracja z transportem dalekobieznym, możliwości rozbudowy lotniska, miejsce na rozwój cargo, brak ograniczeń w nocy.
Skoro Ryanair czy Wizzair latają z Okęcia to będą też latać z CPK. Co więcej będą tam mieli dużo lepsze warunki do rozwoju.
Ceny na CPK powinny być nieco niższe niż na Okęciu(choćby dlatego że dużo więcej wolnych slotów oraz niższe koszty w przeliczeniu na pasażera), jeśli bedzie inaczej to błąd który będzie generować problemy dla tego lotniska lub ograniczać jego potencjał.
analityk 2023-08-09 18:07   
analityk - Profil analityk
Wizzair i Ryanair nie latałyby z CPK bo nie ma to dla nich sensu. Mają inną strategię.
Jeżeli będą latać to tylko jeżeli dostaną super niskie stawki. Zresztą low-costy na lotnisku hubowym oznaczają śmierć dla linii hubowej (LOT). Wystarczy popatrzeć na Wiedeń i Austrian Airlines.
A przecież CPK jest budowany dla linii hubowej.
krzysiekl 2023-08-08 14:58   
krzysiekl - Profil krzysiekl
na CPK także linie typu Wizzair i Ryanair (wbrew jego obecnym zapowiedziom) będą mieć bardzo duży udział.
Kup bilet Więcej
dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Wizy
Rezerwuj hotel
Wizy
Okazje z lotniska

dorośli
(od 18 lat)
młodzież
(12 - 18 lat)
dzieci
(2 - 12 lat)
niemowlęta
(do 2 lat)
Rezerwuj hotel
Wizy